Vertrouwenscontactpersoon (VCP)

Badmintonclub Delft wil een vereniging zijn waar voor alle leden een veilig sportklimaat geboden wordt en er op een respectvolle manier met elkaar wordt omgegaan. Naast beleidsregels kent onze vereniging een Vertrouwenscontactpersoon (VCP), die door het bestuur is aangesteld en door het NOC*NSF is gecertificeerd. De VCP heeft binnen de vereniging een neutrale positie.
De VCP is het eerste aanspreekpunt voor vragen, vermoedens, meldingen, klachten en aangifte met betrekking tot ongewenst gedrag. De VCP is aanspreekbaar voor spelers, ouders van spelers, kaderleden, vrijwilligers en bestuurders. Hij neemt meldingen aan, informeert over mogelijke vervolgstappen, verzorgt procesbegeleiding en heeft een adviesrol richting het bestuur.
Tevens kan door tussenkomst van de VCP het registratiesysteem Seksuele intimidatie NOC*NSF worden geraadpleegd. Dit systeem wordt geraadpleegd door de vertrouwenspersoon bij het vertrouwenspunt Sport van het NOC*NSF bij een onderbouwde verdenking tegen een van de leden of vrijwilligers van BC Delft en wanneer een onbekende zich aanmeldt als vrijwilliger.

Een aantal concrete voorbeelden van wanneer er contact met de VCP opgenomen kan worden:

• seksuele intimidatie;
  • agressie en (verbaal) geweld;
  • pesten;
  • discriminatie.

Als het nodig is verwijst de VCP door naar de vertrouwenspersoon (VP) van de Badminton Nederland of NOC*NSF. Deze vertrouwenspersoon staat de melder/klager bij in een eventueel vervolgproces. (Tuchtrecht of strafrecht). Uiteraard wordt alle informatie vertrouwelijk behandeld.

Met de vertrouwenscontactpersoon kan contact worden opgenomen via vertrouwenscontactpersoon@badmintonclubdelft.nl.

De vertrouwenscontactpersoon hanteert de richtlijnen van het NOC*NSF.